Norikazu Ogawa 小川記一

Pottenbakker uit het beroemde aardewerkdorp Shigaraki

In november 2019 zochten wij van 't Japanse Winkeltje hem op in zijn prachtige atelier hoog boven Shigaraki in de bergen waar vele nachtegalen hun huis hebben, die voor ons hun mooiste lied leken te zingen. We kozen veel van zijn aardewerk uit, zoals u hieronder kunt zien.
Hopelijk kunnen we eind dit jaar hem weer bezoeken om nieuw aardewerk te kopen.

Norikazu Ogawa, geboren in Shigaraki in 1965

1988 Cursus industrieel werken in Kyoto

1989 Cursus pottenbakken in Shigaraki afgerond, is gaan werken bij Hishimitouen

1993 Zelfstandig Utsutsumitsu opgericht, ontslag genomen bij Hishimitouen en

           in dienst getreden bij zijn vader Ogawa Kenzo Tobo

2001 Aanmoedigingsprijs gekregen van Shigaraki  Toki Sougouten bij hun zeventigste expositie

2006 Individuele exposities bij  Galery Hitamuki in Kyoto, tot 2015

2011 Wint de gouden prijs van het Miho museum in Shiga prefectuur

2013 Ontvangt het certificaat traditioneel ambachtelijk pottenbakker van Shigaraki aardewerk

2014 Wint bij de Shigaraki Toki Sougouten de prijs van de Kyoto Shimbun (krant) 

tot 2019: vele malen korte exposities in 't Japans Cultureel Centrum, Amsterdam

 

Norikazu Ogawa schrijft over zichzelf:

"Al voor mijn geboorte was mijn omgeving er één van pottenbakken, aarde en vuur. Het was voor mij dan ook vanzelfsprekend om dit beroep te kiezen. Ik ben de zesde generatie pottenbakkers in mijn familie. Op dit moment maak ik vooral creaties van klei, maar het leukste aan pottenbakken is uit te zoeken op welke manier het aardewerk zich kan manifesteren, afhankelijk van de (natuurlijke) materialen die voorhanden zijn.
Er wordt ook wel gezegd dat een aardewerk schaal of kom het kostuum is van een gerecht. Natuurlijk gebruiken we ze ook om van te eten. Het is mijn bedoeling om producten te maken die direct opgemerkt worden, zonder dat ze te opvallend zijn.

Iets anders dat ik ook interessant vind, zijn ikebana schalen. Voor mij zien die er toch anders uit dan ander aardewerk. Naast hun vorm krijgen de schalen een bepaalde uitstraling door het gebruik van glazuur. Ook krijgt elke schaal een eigen karakter wanneer die bewerkt wordt.

Ik leer nog elke dag wat bij, en zou voor altijd door willen gaan met wat ik doe.

Voor mij is Nederland in één woord het land van ‘design’. Ik heb nooit voor ontwerpen geleerd en de technische kant snap ik niet, in werkelijkheid weet ik ook niet veel van Nederland af, maar ik ben heel erg geïnteresseerd in design. Als ik naar Nederland zou kunnen gaan, zou ik die dingen kunnen ervaren en overbrengen in mijn keramiek."

Na enkele bezoeken aan ons land, heeft hij inderdaad iets van die elementen in zijn werk gestopt.